Specjalista ds. współpracy z podmiotami ekonomii społecznej

Oferta szkoleniowa przeznaczona jest dla osób, które chcą poszerzyć swoje kwalifikacje bądź szukają nowej ścieżki rozwoju zawodowego. Osoby z wykształceniem ponadgimnazjalnym lub wyższym otrzymują możliwość zdobycia praktycznych umiejętności zwiększających ich kompetencje na rynku pracy. Brak wymagań wstępnych odnośnie poziomu wiedzy uczestnika szkolenia umożliwia uczestnictwo zarówno osób pracujących wcześniej w określonych branżach, jak i osób, które podejmowały aktywność zawodową w innej dziedzinie.

Tematy – 15 h:

  • Ekonomia społeczna:
    • Przedstawienie trenera i uczestników szkolenia;
    • Cele i program szkolenia oraz oczekiwania uczestników;
    • Sprawy organizacyjne;
    • Zawarcie kontraktu;
    • Planowanie strategiczne jako narzędzie rozwoju Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej
    • Prawo i finanse
  • Nowe cele ekonomii społecznej:
    • Działania marketingowe OWES
    • Ocena biznesplanów
    • Rola Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w rozwoju ekonomii społecznej
  • Rola Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w rozwoju ekonomii społecznej:
    • Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku
    • Prawne aspekty działań spółdzielni socjalnych
    • Rachunkowość i finanse
  • Zagadnienia dot. ekonomii społecznej:
    • Zarządzanie zasobami ludzkimi, budowanie zespołu, zarządzanie relacjami
    • Marka i PR
    • Przygotowanie i ocena biznesplanu
    • Statutowa działalność nieodpłatna, odpłatna i działalności gospodarcza NGO
    • Sytuacje trudne i kryzysowe w pracy Doradcy Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej
    • Instrumenty animacji i diagnozy

Po ukończeniu szkolenia uczestnik potrafi wymienić podmioty ekonomii społecznej i solidarnej. Zna rolę Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, wie jak funkcjonuje przedsiębiorstwo społeczne na rynku pracy. Potrafi opanować sytuacje trudne i kryzysowe w pracy jako doradca Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej. Potrafi stworzyć biznesplan z uwzględnieniem zarządzania zasobami ludzkimi oraz budowania zespołu. Zna prawne aspekty działania spółdzielni socjalnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na zakres rachunkowości i finansów.

Tematy – 30 h:

  • Efektywna komunikacja interpersonalna – warsztat doradcy OWES
    • Moduł integracyjno-organizacyjny:
      • Przedstawienie trenera i uczestników szkolenia;
      • Cele i program szkolenia oraz oczekiwania uczestników;
      • Sprawy organizacyjne;
      • Zawarcie kontraktu;
      • Poznanie się uczestników (integracja grupy).
    • Komunikacja w zespole OWES (komunikacja jedno- i dwustronna; komunikacja góra-dół; bariery skutecznej komunikacji; rola nastawienia w komunikowaniu się; mowa ciała; werbalne techniki komunikacji pytania otwarte i zamknięte, parafraza, dowartościowanie, odzwierciedlenie, klaryfikacja, doprecyzowanie).
    • Zarządzanie konfliktem (konflikt w zespole – przyczyny, rodzaje, dynamika, fazy; emocje i reakcje towarzyszące konfliktom; analiza zachowań osób zaangażowanych w konflikt; metody kierowania konfliktem, strategie radzenia sobie z konfliktami; rozwiązywanie konfliktów).
    • Autoprezentacja i wystąpienia publiczne (zasady efektywnej autoprezentacji; rola pierwszego wrażenia; zasady dobrego wystąpienia; strategie przekonywania odbiorców; techniki wpływu społecznego).
    • Efektywne motywowanie (motywy działania klientów i współpracowników – co motywuje ludzi?; motywowanie przez cele; formułowanie motywujących informacji zwrotnych – komunikatów krytycznych, pochwały, informacji zwrotnej).
  • Rola OWES w kreowaniu rozwoju PES i PS
    • Rola OWES w inkubowaniu i kreowaniu rozwoju PES i PS,
    • Formy organizacyjno-prawne i modele działalności PES i PS – determinant wyboru i potencjał wzrostu,
    • Dobre praktyki przedsiębiorstw społecznych – fundamenty sukcesu, problemy z efektywnością operacyjną, uwarunkowania rozwojowe,
    • Wykorzystanie doświadczeń przedsiębiorstw społecznych osiągających sukcesy techniki benchmarkingowe, replikowalność dobrych praktyk (modeli biznesowych, koncepcji rozwojowych, działań operacyjnych), ograniczenia replikowalności, konieczność stosowania indywidualnych rozwiązań,
    • Kluczowe zadania OWES – kreowania warunków rozwoju przedsiębiorstw społecznych i ich wizerunku, współpraca z interesariuszami, wsparcie w rozwoju,
    • Efekty i odpowiedzialność animatorów i doradców OWES za skutki przeprowadzonego doradztwa
  • Aspekty prawne funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej
    • prawne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej w ramach PES i PS,
    • praktyczne aspekty wykorzystania regulacji prawnych,
    • podstawowe obowiązki przedsiębiorstw społecznych w aspekcie regulacji prawnych,
    • RODO w przedsiębiorstw społecznych – zasady i wymagania,
    • optymalizacja formy prawnej PES i PS dla danego modelu biznesowego oraz koncepcji rozwojowej,
    • weryfikacja statusu PS – aspekty formalno-prawne,
    • przekształcania PES w PS – aspekty prawne i organizacyjne,
    • aktualizacja wpisów w KRS – sankcjonowanie zmian formy prawnej prowadzenia działalności
    • opracowanie i weryfikacja regulaminów wewnętrznych,
    • postępowanie lustracyjne – wymagania i działania przygotowawcze,
    • postępowanie naprawcze – identyfikacja obszarów wymagających zmian, przygotowania planu naprawczego, proces kontroli planu,
    • postępowanie likwidacyjne podmiotów – procedura, wymagania, kluczowe zadania
  • Źródła finansowania podmiotów ekonomii społecznej
    • Istota finansowania zwrotnego jako podstawowego źródła finansowania przedsiębiorstw społecznych
    • Zasady tworzenia montaży finansowe z uwzględnieniem zróżnicowanych instrumentów wsparcia finansowego (dotacje w tym publiczne zadania zlecone , pożyczki, darowizny, dary rzeczowe, nawiązki, loterie fantowe, zbiórki publiczne, sponsoring)
    • Warsztaty dot. pozyskiwania źródeł finansowania obejmujące w szczególności: analizę i wybór dostępnych instrumentów finansowania działalności przedsiębiorstw społecznych (instrument zwrotny i bezzwrotny), identyfikację parametrów opisujących dany instrument finansowy, analizę warunków dostępu do danego instrumentu finansowego przez przedsiębiorstwo społeczne, przygotowanie montażu finansowego
    • Warsztaty dot. weryfikacji przygotowanego przez innego uczestnika warsztatu montażu finansowego obejmujące w szczególności: określenie głównych kryteriów oceny oraz przeprowadzenie oceny
  • Marketing i promocja w podmiotach ekonomii społecznej
    • Marketing Mix
      • Podstawy komunikacji w tym: schemat komunikacji, model percepcji, zasady wywierania wpływu, psycholingwistyka, etc.
      • Marketing-mix i jego rola w działalności PES.
      • Misja i wizja.
      • Cele. Ustalanie celów. Strategia.
      • Grupa docelowa – metody analizy, segmentacji i opisu grup docelowych (persona, mapa empatii). Insighty konsumenckie – wejrzenie w prawdziwe potrzeby klienta.
      • Budowanie marki.
    • Narzędzia marketingowe ( promocji) dla PES
      • Proces tworzenia kampanii promocyjnej – brief
      • Katalog narzędzi – poradnik (DIY):
      • Identyfikacja wizualna.
      • Jak przygotować linię kreatywną – ulotka, plakat etc. – techniki, reguły, zasady!
      • Strona www.
      • Działania PR.
      • Działania w Internecie (display, adwords, mailingi).
      • Content Marketing.
      • Social media.
      • Prezentacja.
      • Nietypowe formy promocyjne
  • Znaczenie partnerstwa w budowaniu pozycji przedsiębiorstwa społecznego na rynku
    • warunki niezbędne do tworzenia partnerstw i konsorcjów, praktyczne podejście do tworzenia partnerstw, celowość i zasadność tworzenia partnerstw
    • cele i rodzaje partnerstw
    • konkurencyjność przedsiębiorstwa oparta na wartości relacji z interesariuszami
    • partnerstwo jako narzędzie rozwoju lokalnego, integracji społecznej i wzmacniania sektora ekonomii społecznej –
    • metody i zasady budowania grupy partnerskiej – psychologia partnerstw (pozyskiwanie nowych partnerów, budowanie trwałości partnerstwa, motywowanie partnerów, zasady trwałej współpracy)
    • charakterystyka efektywnych zespołów – czynniki ułatwiające i utrudniające pracę w zespole
    • zasady budowania efektywnie funkcjonujących zespołów
    • specyfika rozwoju zespołów (dynamika – proces grupowy)
    • role grupowe (mocne i słabe strony poszczególnych ról – członków partnerstwa)
    • formalno-prawne aspekty zawiązywania partnerstw • spółdzielczość uczniowska, kooperatywy • dobre praktyki w zakresie partnerstwa w PES
    • konsorcja spółdzielcze w celu zwiększenia potencjału ekonomicznego, wspólnego organizowania sieci produkcji, handlu i usług oraz promocji wspólnego znaku towarowego

Po ukończeniu szkolenia Specjalista oprócz dogłębnej, profesjonalnej wiedzy powinien prezentować odpowiednie postawy oraz posiadać umiejętności interpersonalne do współpracy z klientem jakim jest przedstawiciel PES. Skuteczne wsparcie PES niejednokrotnie wymaga dużych umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych. Podczas warsztatów zadbane będzie o rozwój umiejętności miękkich, interpersonalnych co ułatwi doradcy współpracę z PES. Harmonijne rozwijanie wszystkich tych aspektów zostanie osiągnięte poprzez prowadzenie niektórych modułów warsztatów przez pary trenerskie: ekspert / praktyk z danej dziedziny oraz trener umiejętności miękkich / interpersonalnych.