Oferta szkoleniowa przeznaczona jest dla osób, które chcą poszerzyć swoje kwalifikacje bądź szukają nowej ścieżki rozwoju zawodowego. Osoby z wykształceniem ponadgimnazjalnym lub wyższym otrzymują możliwość zdobycia praktycznych umiejętności zwiększających ich kompetencje na rynku pracy. Brak wymagań wstępnych odnośnie poziomu wiedzy uczestnika szkolenia umożliwia uczestnictwo zarówno osób pracujących wcześniej w określonych branżach, jak i osób, które podejmowały aktywność zawodową w innej dziedzinie.
Tematy – 15 h:
- Ekonomia społeczna:
- Przedstawienie trenera i uczestników szkolenia;
- Cele i program szkolenia oraz oczekiwania uczestników;
- Sprawy organizacyjne;
- Zawarcie kontraktu;
- Planowanie strategiczne jako narzędzie rozwoju Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej
- Prawo i finanse
- Nowe cele ekonomii społecznej:
- Działania marketingowe OWES
- Ocena biznesplanów
- Rola Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w rozwoju ekonomii społecznej
- Rola Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w rozwoju ekonomii społecznej:
- Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku
- Prawne aspekty działań spółdzielni socjalnych
- Rachunkowość i finanse
- Zagadnienia dot. ekonomii społecznej:
- Zarządzanie zasobami ludzkimi, budowanie zespołu, zarządzanie relacjami
- Marka i PR
- Przygotowanie i ocena biznesplanu
- Statutowa działalność nieodpłatna, odpłatna i działalności gospodarcza NGO
- Sytuacje trudne i kryzysowe w pracy Doradcy Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej
- Instrumenty animacji i diagnozy
Po ukończeniu szkolenia uczestnik potrafi wymienić podmioty ekonomii społecznej i solidarnej. Zna rolę Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, wie jak funkcjonuje przedsiębiorstwo społeczne na rynku pracy. Potrafi opanować sytuacje trudne i kryzysowe w pracy jako doradca Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej. Potrafi stworzyć biznesplan z uwzględnieniem zarządzania zasobami ludzkimi oraz budowania zespołu. Zna prawne aspekty działania spółdzielni socjalnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na zakres rachunkowości i finansów.
Tematy – 30 h:
- Efektywna komunikacja interpersonalna – warsztat doradcy OWES
- Moduł integracyjno-organizacyjny:
- Przedstawienie trenera i uczestników szkolenia;
- Cele i program szkolenia oraz oczekiwania uczestników;
- Sprawy organizacyjne;
- Zawarcie kontraktu;
- Poznanie się uczestników (integracja grupy).
- Komunikacja w zespole OWES (komunikacja jedno- i dwustronna; komunikacja góra-dół; bariery skutecznej komunikacji; rola nastawienia w komunikowaniu się; mowa ciała; werbalne techniki komunikacji pytania otwarte i zamknięte, parafraza, dowartościowanie, odzwierciedlenie, klaryfikacja, doprecyzowanie).
- Zarządzanie konfliktem (konflikt w zespole – przyczyny, rodzaje, dynamika, fazy; emocje i reakcje towarzyszące konfliktom; analiza zachowań osób zaangażowanych w konflikt; metody kierowania konfliktem, strategie radzenia sobie z konfliktami; rozwiązywanie konfliktów).
- Autoprezentacja i wystąpienia publiczne (zasady efektywnej autoprezentacji; rola pierwszego wrażenia; zasady dobrego wystąpienia; strategie przekonywania odbiorców; techniki wpływu społecznego).
- Efektywne motywowanie (motywy działania klientów i współpracowników – co motywuje ludzi?; motywowanie przez cele; formułowanie motywujących informacji zwrotnych – komunikatów krytycznych, pochwały, informacji zwrotnej).
- Moduł integracyjno-organizacyjny:
- Rola OWES w kreowaniu rozwoju PES i PS
- Rola OWES w inkubowaniu i kreowaniu rozwoju PES i PS,
- Formy organizacyjno-prawne i modele działalności PES i PS – determinant wyboru i potencjał wzrostu,
- Dobre praktyki przedsiębiorstw społecznych – fundamenty sukcesu, problemy z efektywnością operacyjną, uwarunkowania rozwojowe,
- Wykorzystanie doświadczeń przedsiębiorstw społecznych osiągających sukcesy techniki benchmarkingowe, replikowalność dobrych praktyk (modeli biznesowych, koncepcji rozwojowych, działań operacyjnych), ograniczenia replikowalności, konieczność stosowania indywidualnych rozwiązań,
- Kluczowe zadania OWES – kreowania warunków rozwoju przedsiębiorstw społecznych i ich wizerunku, współpraca z interesariuszami, wsparcie w rozwoju,
- Efekty i odpowiedzialność animatorów i doradców OWES za skutki przeprowadzonego doradztwa
- Aspekty prawne funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej
- prawne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej w ramach PES i PS,
- praktyczne aspekty wykorzystania regulacji prawnych,
- podstawowe obowiązki przedsiębiorstw społecznych w aspekcie regulacji prawnych,
- RODO w przedsiębiorstw społecznych – zasady i wymagania,
- optymalizacja formy prawnej PES i PS dla danego modelu biznesowego oraz koncepcji rozwojowej,
- weryfikacja statusu PS – aspekty formalno-prawne,
- przekształcania PES w PS – aspekty prawne i organizacyjne,
- aktualizacja wpisów w KRS – sankcjonowanie zmian formy prawnej prowadzenia działalności
- opracowanie i weryfikacja regulaminów wewnętrznych,
- postępowanie lustracyjne – wymagania i działania przygotowawcze,
- postępowanie naprawcze – identyfikacja obszarów wymagających zmian, przygotowania planu naprawczego, proces kontroli planu,
- postępowanie likwidacyjne podmiotów – procedura, wymagania, kluczowe zadania
- Źródła finansowania podmiotów ekonomii społecznej
- Istota finansowania zwrotnego jako podstawowego źródła finansowania przedsiębiorstw społecznych
- Zasady tworzenia montaży finansowe z uwzględnieniem zróżnicowanych instrumentów wsparcia finansowego (dotacje w tym publiczne zadania zlecone , pożyczki, darowizny, dary rzeczowe, nawiązki, loterie fantowe, zbiórki publiczne, sponsoring)
- Warsztaty dot. pozyskiwania źródeł finansowania obejmujące w szczególności: analizę i wybór dostępnych instrumentów finansowania działalności przedsiębiorstw społecznych (instrument zwrotny i bezzwrotny), identyfikację parametrów opisujących dany instrument finansowy, analizę warunków dostępu do danego instrumentu finansowego przez przedsiębiorstwo społeczne, przygotowanie montażu finansowego
- Warsztaty dot. weryfikacji przygotowanego przez innego uczestnika warsztatu montażu finansowego obejmujące w szczególności: określenie głównych kryteriów oceny oraz przeprowadzenie oceny
- Marketing i promocja w podmiotach ekonomii społecznej
- Marketing Mix
- Podstawy komunikacji w tym: schemat komunikacji, model percepcji, zasady wywierania wpływu, psycholingwistyka, etc.
- Marketing-mix i jego rola w działalności PES.
- Misja i wizja.
- Cele. Ustalanie celów. Strategia.
- Grupa docelowa – metody analizy, segmentacji i opisu grup docelowych (persona, mapa empatii). Insighty konsumenckie – wejrzenie w prawdziwe potrzeby klienta.
- Budowanie marki.
- Narzędzia marketingowe ( promocji) dla PES
- Proces tworzenia kampanii promocyjnej – brief
- Katalog narzędzi – poradnik (DIY):
- Identyfikacja wizualna.
- Jak przygotować linię kreatywną – ulotka, plakat etc. – techniki, reguły, zasady!
- Strona www.
- Działania PR.
- Działania w Internecie (display, adwords, mailingi).
- Content Marketing.
- Social media.
- Prezentacja.
- Nietypowe formy promocyjne
- Marketing Mix
- Znaczenie partnerstwa w budowaniu pozycji przedsiębiorstwa społecznego na rynku
- warunki niezbędne do tworzenia partnerstw i konsorcjów, praktyczne podejście do tworzenia partnerstw, celowość i zasadność tworzenia partnerstw
- cele i rodzaje partnerstw
- konkurencyjność przedsiębiorstwa oparta na wartości relacji z interesariuszami
- partnerstwo jako narzędzie rozwoju lokalnego, integracji społecznej i wzmacniania sektora ekonomii społecznej –
- metody i zasady budowania grupy partnerskiej – psychologia partnerstw (pozyskiwanie nowych partnerów, budowanie trwałości partnerstwa, motywowanie partnerów, zasady trwałej współpracy)
- charakterystyka efektywnych zespołów – czynniki ułatwiające i utrudniające pracę w zespole
- zasady budowania efektywnie funkcjonujących zespołów
- specyfika rozwoju zespołów (dynamika – proces grupowy)
- role grupowe (mocne i słabe strony poszczególnych ról – członków partnerstwa)
- formalno-prawne aspekty zawiązywania partnerstw • spółdzielczość uczniowska, kooperatywy • dobre praktyki w zakresie partnerstwa w PES
- konsorcja spółdzielcze w celu zwiększenia potencjału ekonomicznego, wspólnego organizowania sieci produkcji, handlu i usług oraz promocji wspólnego znaku towarowego
Po ukończeniu szkolenia Specjalista oprócz dogłębnej, profesjonalnej wiedzy powinien prezentować odpowiednie postawy oraz posiadać umiejętności interpersonalne do współpracy z klientem jakim jest przedstawiciel PES. Skuteczne wsparcie PES niejednokrotnie wymaga dużych umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych. Podczas warsztatów zadbane będzie o rozwój umiejętności miękkich, interpersonalnych co ułatwi doradcy współpracę z PES. Harmonijne rozwijanie wszystkich tych aspektów zostanie osiągnięte poprzez prowadzenie niektórych modułów warsztatów przez pary trenerskie: ekspert / praktyk z danej dziedziny oraz trener umiejętności miękkich / interpersonalnych.